Intervju z Rokom Černjavskim, direktorjem podjetja Automotiv
Gospod Černjavski, v vašem servisnem centru ste se z ekipo odločili, da se kot pionirji povsem specializirate za obnove motorjev vozil. Nam lahko na kratko opišete, kaj pomeni trajnostna obnova motorjev vozil in kakšno novost predstavlja ta storitev na slovenskem trgu?
Spremembe v izdelavi vozil in družbi nasploh prinašajo nov val, usmerjen v bolj racionalno in ekološko ozaveščeno ravnanje s svojim časom in stvarmi. Tako tudi na področju vozil opažamo določeno “drugačnost”, saj vozila niso več tako “obstojna”, kot smo jih poznali nekoč, ko so zdržala 300 in več tisoč kilometrov. Kot uporabniki oz. lastniki vozil smo se tako znašli v “škarjah”, saj se povprečna starost vozil v EU giblje okoli petih let, vozila pa po štirih ali petih letih začnejo odpovedovati poslušnost (na primer velika poraba olja, resnejše okvare motorja ipd.). Odzvali smo se na trg s ponudbo, ki odpravljamo tovrstne anomalije z obnovo glavnega segmenta – motorja, lahko pa tudi celotnega vozila. S tem podaljšamo življenjsko dobo vozila, ki sicer v večini primerov še vedno dobro deluje, z izjemo najbolj obremenjenega dela – motorja. Pogosto se zgodi, da je vozilo še na financiranju (leasing), motor pa zaradi večjih okvar ne deluje več, kar vozilo praktično naredi neuporabno.
Kako ste prišli do ideje o specializaciji za obnove motorjev in razvoju metode Automotiv®?
Skušamo ločiti kurativne posege, ki so največkrat usmerjeni v odpravljanje posledic, od preventivnih posegov, ki so bolj predvidljivi in trajnostno rešujejo težave za določen čas trajanja vozila. Postavili smo merilo (model), kaj vse je treba pregledati, odpraviti vzroke in posledice, ter z zanesljivostjo povrniti vozilo v normalno delovanje. Pri tem se najbolj razlikujemo z inženirskim pristopom, ki se razlikuje od klasičnih avtomehaničnih posegov, ki največkrat odpravljajo le posledice (na primer menjava EGR ventila, DPF filtra ipd., medtem ko vzrok še vedno tiči v obrabi motorja).
Kot nekdanji državni prvak v reliju imate posebno povezavo z motorji in vozili. Kako so vaše izkušnje iz sveta relija vplivale na vašo podjetniško pot in razvoj storitve?
Tega ne bi rad “mešal”, razen v točki, da oboje delam s srcem. V vsakem športu lahko taktiziraš, spremljaš konkurenco, vendar v tem primeru tekmuješ z njimi; če želiš premikati meje, moraš tekmovati z idejo, sam s seboj, da premakneš lestvico čim višje. Enako velja tudi v poprodajnem avtomobilskem poslu. Tako lahko sodeluješ v povprečni zgodbi, v kateri se vozila kvarijo, mehaniki odpravljajo posledice, kar traja vse, dokler se stranke ne naveličajo in prodajo vozila v upanju, da bodo imeli vsaj nekaj časa mir pred popravili (do naslednjega novega vozila). Seveda, če so denarna sredstva na voljo za nakup novega vozila vsakih nekaj let, je to povsem razumljivo. Vendar pa je včasih smiselno podaljšati življenjsko dobo vozila z obnovo “najšibkejšega” člena, ki je največkrat motor. Iz tega izhaja tudi angleški rek, da nisem tako bogat, da bi poceni (večkrat) kupoval. Kljub temu ne gre za mojo osebno vlogo, temveč za idejo, ki jo izvajamo skupaj s kolegi serviserji, ki so predani poglobljenemu pristopu. Športni duh pa nas vsekakor povezuje, saj resni športniki nikoli ne kolebajo pri vložku truda za doseganje novih mejnikov.
Kakšne so ključne prednosti trajnostne obnove motorjev v primerjavi z nakupom novega ali rabljenega vozila?
Osnovna filozofija potrošniške družbe se vse bolj nagiba k čim večji izkoriščenosti časa in denarja, ki ga namenjamo za minljive stvari. Vozilo, ki predstavlja neko obliko svobode (željo po hitrejšem premikanju), naj bi trajalo čim dlje. Tako se je ta pričakovana življenjska doba premaknila do povprečja v EU, ki znaša 15 in več let. Tudi Slovenija se približuje temu povprečju, saj smo v zadnjih 10 letih prešli s sedmih na 13 let povprečne starosti vozila, ta številka pa še narašča. Kot družba nismo več tako “lačni” novih vozil, kot so bili naši predniki pred 70 leti, saj so jim bila ta manj dostopna. Ko enkrat imamo vozilo, je logično, da želimo njegovo življenjsko dobo čim bolj izkoristiti. Pri težji okvari vozila si z nakupom novega ustvarimo določen strošek na prevožen kilometer ali določeno obdobje; recimo, da kupimo novo vozilo za 20.000 €, pri 80.000 prevoženih kilometrih pa pride do okvare in ga nato prodamo (okvarjenega) za 6.000 €. To pomeni, da smo, brez dodatnih stroškov vzdrževanja, zavarovanja, pnevmatik in goriva, zapravili 14.000 € za 80.000 km, potem pa spet vložili več kot 20.000 € za nov avto. S trajnostno obnovo bi lahko v primeru okvare po 80.000 km in začetnim vložkom ob nakupu vozila za 20.000 €, investirali v obnovo motorja za okoli 4.000–5.000 € in potrošili 11.000–12.000 € manj kot pri nakupu novega vozila. Seveda je to primerno za vozila, ki so znotraj povprečne starosti voznega parka in s katerimi so lastniki zadovoljni, z izjemo določenih okvar na motorju. Pri nakupu rabljenega vozila pa tvegate, da bo vozilo podobno vašemu prejšnjemu tik pred okvaro.
Kdaj se lastnik vozila odloči za obnovo? Lahko naštejete nekaj primerov iz prakse?
Najpogosteje se odločijo, ko pride do resnejših težav. Primeri vključujejo enormne porabe olja (npr. 0,5 do 1 litra na 1.000 km), močan hrup, pomanjkanje moči, težave z emisijami na tehničnem pregledu, poraba hladilne tekočine, iztekanje olja (mastne sledi pod vozilom) itd. Takrat se stranke odločajo bodisi za prodajo vozila ali obnovo. Pred obnovo je smiselno preveriti splošno stanje vozila, kot so karoserija (rja), menjalnik, elektronika, podvozje itd.
Kakšne povratne informacije ste prejeli od strank, ki so že koristile vašo storitev, in kako te izkušnje vplivajo na izboljšanje storitev?
Povratne informacije so večinoma zelo podobne. Na začetku so stranke skeptične in se sprašujejo, ali se splača, ali bo rezultat ustrezen, nekateri imajo slabe izkušnje iz preteklosti ipd. Vendar se po obnovi vsi ti dvomi izničijo, ko začnejo vozilo ponovno uporabljati. Vložek, ki je lahko relativno visok glede na vrednost vozila, se hitro pozabi, ko vozilo brezhibno deluje. Najbolj zadovoljni so tisti, pri katerih popravilo presega vrednost vozila, a je to po obnovi zopet funkcionalno brez napak. Vse več strank razmišlja, zakaj bi nenehno delali za novo vozilo, če lahko svoj čas in denar vložijo v višjo raven kakovosti življenja.
Katere vrste vozil so primerne za vašo storitev trajnostne obnove motorjev in kdo so vaši glavni ciljni kupci?
Trg definira odgovor. Z inženirskim pristopom je možno obnoviti skoraj vsako vozilo, vendar je treba razmisliti o smiselnosti glede časa in stroškov (ter včasih čustev). Trenutno je največ povpraševanja po obnovi vozil, starih od 4 do 7 let, ki imajo novejše trivaljne bencinske motorje z veliko porabo olja, nato vozil, starih 10–15 let z veliko prevoženimi kilometri, in starodobnikov ter avtodomov.
Kako pomembno je trajnostno ravnanje v avtomobilski industriji in kakšne koristi prinaša vaš pristop za okolje?
Na to bi lahko podrobneje odgovoril dr. Gruden, ki veliko ve o avtomobilski ekologiji. Opažamo, da si svetovna industrija prizadeva zmanjšati število proizvedenih vozil in povečati njihovo izkoriščenost. Verjamem, da z vsakim podaljšanjem življenjske dobe vozila posameznik prispeva k manjši obremenitvi okolja.
Vaša ekipa vključuje izkušene strokovnjake in uporablja lastno metodo, inženirski pristop in najnovejšo tehnologijo. Kako to vpliva na kakovost in zanesljivost vaših storitev?
Naši sodelavci se nenehno izobražujejo, dopolnjujejo svoje znanje in zagotavljajo nov pristop k obnovam. Vse znanje, ki je že znano v tehniki, uporabimo in ga dopolnimo z izkušnjami, da na koncu zagotovimo delovanje Otto in Diesel motorjev.
Lahko pojasnite, kako deluje petletno jamstvo na strojelom motorja in kakšne pogoje morajo stranke izpolnjevati za njegovo uveljavitev?
Vsaka storitev in dogovor zahtevata odgovornost, zato nudimo garancijo na opravljeno obnovo. Jamstvo na strojelom velja ob rednem vzdrževanju v naši enoti, da se zagotovi ekonomično ravnanje z vozilom in pravočasno opozarjanje na morebitne težave.
Kako sodelujete z lokalnimi avtomehaničnimi delavnicami in kakšne koristi prinaša to sodelovanje?
Vsaka stranka ima svojega serviserja, ki mu zaupa. Lokalnim delavnicam, ki nimajo resursov za obnovo motorjev, pomagamo tako, da motor prevzamemo, obnovimo in vrnemo, da ga serviserji ponovno vgradijo kot nadomestni del.
Kako vidite prihodnost trajnostne obnove motorjev in kakšni so vaši načrti za širitev in razvoj storitev v prihodnosti?
Naše delovanje sledi spremembam, ki se dogajajo okoli nas. Menimo, da če je nekaj mogoče obnoviti, je trajnostna rešitev vsekakor najboljša izbira. Prihajajo časi, ko bomo gospodarno ravnali s stvarmi in jih iztrošili do konca.
Kaj bi svetovali lastnikom vozil, ki razmišljajo o obnovi motorja namesto nakupa novega vozila?
Vsem, ki imajo težave z motorjem ali vozilom, svetujem, da obstajajo tehnične rešitve, ki so ekonomične, časovno učinkovite in okolju prijazne. Potrebno pa je zaupanje in pogum za drugačnost, ki jo lahko imenujemo trajnost.