- V & O
Pogosta vprašanja in odgovori naših strokovnjakov
Normalna poraba olja se giblje od 0 (nič) oziroma nobene potrebe po dolivanju pa do 1 litra na servisni interval. Ko se poraba povečuje na 1 liter na 5.000 km, se že kažejo znaki prekomerne porabe. V praksi priporočamo obnovo motorja, ko poraba presega 1 liter na 2.000 km, čeprav proizvajalci vozil pogosto navajajo sprejemljivo porabo do ¾ litra na 1.000 prevoženih kilometrov.
Pri tako veliki porabi olja je nujno razmisliti o servisnih ukrepih. Najprej bi veljalo preveriti morebitne periferne okvare na motorju, kot so turbina, odzračevalni ventili, izmenjevalci toplote in podobno. V vsakem primeru pa je v takem primeru treba ukrepati; možni rešitvi sta zamenjava bodisi obnova motorja.
Tu sta dva možna dva odgovora; če ste na vozilo vezani bodisi čustveno, ker vam je pri srcu, bodisi finančno, ker ga še odplačujete, je ekonomski razmislek glede na tržno vrednost vozila sekundarnega pomena in je popravilo ali obnova smiselna.
Če upoštevamo zgolj ekonomske dejavnike, lahko pomislite na prodajo. A vedeti je treba, da je prodajna vrednost vozila z okvarjenim motorjem precej nižja od pričakovane. Odsvetujemo tudi, da za napako ne bi povedali, saj sodna praksa pogosto razkrije primere »skritih napak«, za katere je bilo vedeno že prej. Povedano drugače, če boste iskreni glede stanja vozila, boste hitro izgubili pričakovano vrednost vozila v primerjavi s stroški zamenjave motorja, kar lahko pomeni precejšen finančni primanjkljaj. Zato se stranke vse pogosteje odločajo za obnovo motorja, kar je tudi ceneje kot zamenjava, nato pa vozilo bodisi prodajo z garancijo ali pa ga same uporabljajo naprej.
Če upoštevamo zgolj ekonomske dejavnike, lahko pomislite na prodajo. A vedeti je treba, da je prodajna vrednost vozila z okvarjenim motorjem precej nižja od pričakovane. Odsvetujemo tudi, da za napako ne bi povedali, saj sodna praksa pogosto razkrije primere »skritih napak«, za katere je bilo vedeno že prej. Povedano drugače, če boste iskreni glede stanja vozila, boste hitro izgubili pričakovano vrednost vozila v primerjavi s stroški zamenjave motorja, kar lahko pomeni precejšen finančni primanjkljaj. Zato se stranke vse pogosteje odločajo za obnovo motorja, kar je tudi ceneje kot zamenjava, nato pa vozilo bodisi prodajo z garancijo ali pa ga same uporabljajo naprej.
Obnova motorja po lastni metodi Automotiv® vključuje temeljit pregled in posvet z uporabnikom, da se odkrije primarni vzrok okvare. Po odprtju motorja sledi temeljna meritev osnovne konstrukcije motorja, kot so glava, blok (valji), bati, ojnice, glavna gred, ventili, vodila, sedeži ventilov, skupaj z vizualnim pregledom perifernih delov motorja. Vse to je namenjeno odkrivanju vzrokov okvare ali prekomerne obrabe. Periferni deli motorja sicer v postopkovniku same obnove motorja niso zajeti, vendar jih vseeno pregledamo in uporabnika obvestimo o njihovem stanju (na primer turbina, vbrizgalne šobe, EGR ventil itd.), saj želimo ponuditi celovito rešitev.
Cena obnove motorja je odvisna od modela vozila in obsega obrabe. Pri obnovi je ključno, da so ključni deli nepoškodovani, saj je v primeru poškodb, kot npr. luknje v bloku motorja, zlomljena gred ali počena glava motorja, potrebna zamenjava motorja ali poškodovanih delov, ki jih ni mogoče obnoviti. Zato je treba biti pozoren na simptome prekomerne porabe olja in druge pokazatelje, da se motor obnovi še preden pride do večjih okvar ali v najslabšem primeru strojeloma.
Stroški obnove motorja se v povprečju gibljejo med 2.500 in 3.000 evri za 3-valjne motorje ter med 3.000 in 3.500 evri za 4-valjne motorje osebnih vozil. Končna cena se uskladi glede na pričakovanja naročnika šele po temeljitem pregledu in meritvah. V mnogih primerih se v fazi, ko je motor razstavljen »na prafaktorje« ugotovi, da bi bilo smiselno zamenjati še kak dodatni del (npr. sklopka, alternator, vztrajnik, ali specifičen del glede na model vozila). V takšnih primerih je dodatna menjava smiselna in priporočljiva, saj pri že razstavljenem motorju privarčujete pri strošku dela.
V primeru, da je vozilo v dobrem stanju in ste vanj že vložili znatna sredstva, je smiselno razmisliti o popravilu ali obnovi. S tem lahko podaljšate brezskrbno vožnjo za naslednjih 5 in več let. Tak pristop omogoča porazdelitev stroškov, ki pogosto niso večji od izgube vrednosti vozila zaradi okvare pri prodaji ali pa zaradi morebitnih posledičnih okvar, kot jih na primer povzroča prekomerna poraba olja.
Da, stranke si pogosto samostojno zagotovijo obročno odplačevanje preko bančnih kartic ali hitrega kredita, ki ga najugodneje dobijo pri svoji banki. Po želji lahko tudi mi uredimo obročno odplačevanje preko banke, ki lahko vključuje od nekaj obrokov do večletnega obročnega plačevanja. V primeru, da je vozilo predmet leasing pogodbe, se lahko v dogovoru z leasing družbo prilagodi (poveča) dosedanji obrok, ki vključuje tudi stroške obnove motorja kot večji poseg v vrednost vozila.
To je odvisno od modela vozila. V primeru, da gre za model, za katerega imamo že pripravljen motor, je obnova hitra; pregled starega in montaža že obnovljenega traja od 3 do 4 dni. Če motorja ni na zalogi, pa individualna obnova motorja dotičnega vozila traja od 2 do 3 tedne. Čeprav vse napore vlagamo v to, da motor popravimo ali obnovimo v dogovorjenem časovnem okvirju, lahko v redkih primerih pride do nepredvidljivih zamud pri dobavi nadomestnih delov in se zaradi nepredvidene komplikacije zavleče izvedba del s podizvajalci. Z naročniki smo ves čas na zvezi in v veliki večini primerov se lahko točno držimo rokov.
Da, če nimate sklenjenega avtomobilskega zavarovanja z asistenco, ki vključuje najem nadomestnega vozila za čas popravila, lahko nadomestno vozilo najamete pri nas.
Obnove se izvajajo po postopkovniku Automotiv®, z natančnim sledenjem standardom proizvajalca. Objektivne meritve potrjujejo, da je trajnost obnove vezana na vzdržljivost materialov. Pogosto se zgodi, da je vzdržljivost motorja po obnovi daljša, kot bi bila s prvotnimi deli originalne izdelave. Vgrajeni deli so visoke kakovosti, vključujejo izboljšave, ki so rezultat izkušenj in tehnološkega napredka skozi čas. Na vsako obnovo motorja tako nudimo 100% garancijo na opravljeno delo, veljavno eno leto ali do prvega servisa (ali 20.000 km), kar zajema vsa dela, izvedena v okviru obnove.
Po obnovi motorja lahko pričakujete vsaj dobo, ki ste jo prevozili pred obnovo. Na primer, če obnavljate motor pri 150.000 km, lahko pričakujete, da boste prevozili vsaj še enkrat toliko, ali celo več, če boste pazljivi (hladen zagon, redno vzdrževanje in menjava delov po priporočilih proizvajalca itd.).
Pri starejših generacijah motorjev, ki običajno kažejo znake oslabelosti pri 250.000-300.000 km, lahko pričakujete, da boste s pravilnim vzdrževanjem in odpravljanjem manjših napak, ko se pojavijo, prevozili 400 – 500 tisoč kilometrov.
Praksa kaže, da je motor najpogosteje najbolj ranljiv del vozila. Če je motor zdrav, so pogosto tudi ostali deli vozila precej robustni in zdržijo dlje časa. Seveda je treba pozornost posvetiti tudi menjalniku, podvozju in električnim delom vozila, vendar so te zadeve običajno hitreje rešljive. Zato je pred obnovo pomembno pregledati vozilo kot celoto, oceniti njegovo trenutno stanje in preveriti smiselnost obnove motorja.
Po opravljeni storitvi vedno izvedemo testno vožnjo, da preverimo brezhibno delovanje. Nudimo vam 1 leto garancije na opravljeno storitev ali do prvega servisa pri 20.000 km. To obdobje predstavlja okvir, kjer se običajno pokaže, če je kaj narobe z motorjem. Po prevzemu vozila in prevoženih prvih 1.000 km vas tudi povabimo na pregled, da preverimo, ali je vse v redu.
Vgrajujemo originalne nadomestne dele ali dele, ekvivalentne originalnim, ki imajo zanesljivo preizkušeno kakovost.
Načeloma da, vendar tega ne priporočamo. Pri nepoznanih materialih je težko predvideti, za katere materiale (mere, izvedenke in kakovost) gre. Stranke morajo v tem primeru prevzeti odgovornost, če kaj ni v redu z materialom. Vendar je vse stvar razumnega dogovora.
Obnova motorja zajema dele, kot so glava motorja, blok z valji, glavna gred, bati, ventili, ojnice, distribucija (jermen, veriga ali zobniški prenos), črpalka olja – vsi ti deli so obnovljeni. Periferni deli okoli motorja (niso sestavni del motorja) pa so vizualno pregledani in po potrebi in soglasju stranke zamenjani ali obnovljeni.
Da, to je pogost primer, posebej, ko strankin »hišni« serviser ugotovi večjo napako na motorju in se je ne loti sam zaradi specifičnosti popravil ali prevelikega časovnega obsega. V tem primeru lahko »hišni« serviser motor v okvari dostavi do nas (lahko ga prevzamemo tudi mi) in, ko je motor obnovljen, ponovno vgradi.
Taka sodelovanja in naročila so vse bolj pogosta, saj stranke že same predlagajo svojemu serviserju varianto z obnovo motorja (namesto menjave z novim). Na ta način se ohrani stik s svojim serviserjem, ki izgradi in ponovno vgradi obnovljen motor ter ga še naprej servisira. Takšen motor ima vso spremno dokumentacijo, meritve, slike in navodila, na kaj mora biti serviser pozoren pri vgradnji motorja, da ne pride do morebitnih reklamacij.
Tehnično gledano razlike ni. Nov motor je sestavljen iz novih delov, obnovljen pa iz obstoječe osnove (blok, glava), vse ostalo pa je zamenjano ali tehnično obdelano. V obeh primerih morajo biti vsi deli v tovarniških tolerancah in zmogljivostih, kot jih predpisuje homologacija vozila.
Ne, to se ne obnese kot dobra praksa. Glavni namen takega početja je največkrat prevara pri prodaji pod pretvezo, da je motor popravljen, v bistvu je pa samo delno sanirana okvara (posledica), vzrok okvare pa še vedno ostaja. Tako početje odsvetujemo, saj se pogosto za stranko (uporabnika) izkaže veljaven angleški rek, ki pravi, »da nismo tako bogati, da bi poceni kupovali«; v tem primeru bi dvakrat popravljali. Če je mogoče, se je smiselno dobro posvetovati in šele potem odločiti, kakšen obseg popravila je na mestu.
Pri obnovi se vedno vgrajujejo novi obrabljivi deli, kot sta jermen ali veriga. Tako ima vozilo lahko zagotovljeno jamstvo, da bo delovalo, četudi bi s starimi deli nekaj privarčevali, bi bila cena tveganja v primeru nedelovanja lahko previsoka.
Novodobni motorji so konstrukcijsko vse bolj »vitko« grajeni; imajo tanjše stene sestavnih delov, da bi bili čim lažji, uporabljajo se ekonomsko bolj upravičeni materiali, ki naj bi teoretično zdržali enako ali celo več, kot predhodni modeli, vendar se ob vsakodnevni praksi pod različnimi pogoji uporabnikov stvari odražajo drugače. Vse je konstruirano na minimum, tolerance so zaradi tribološkega napredka skoraj še enkrat manjše, delovna prostornina zaradi emisij na minimumu, obremenitve na maksimumu, vse da bi bilo čim bolj ekonomsko in okoljevarstveno učinkovito. Namera je plemenita, vendar vzdržljivost še ni tam, kjer je bila pri starejših izvedbah. Vozila so bila pred desetletjem konstruirana za čim daljšo življenjsko dobo, zato so trajali testi pred začetkom prodaje tudi po 18 mesecev in več. Danes se s pomočjo napredne tehnologije konstruira vozila, ki v samo 18 mesecih in manj pridejo od zasnove pa vse do končnega kupca skoraj brez testov. Temu primerno je okvar na določenih sklopih več, kot so pričakovanja kupcev.